Αρχική>Διατροφή & Aσκηση> Εμπλουτισμένοι χυμοί φρούτων με ασβέστιο: Ένα ακόμη όπλο ενάντια στην οστεοπόρωση

Εμπλουτισμένοι χυμοί φρούτων με ασβέστιο: Ένα ακόμη όπλο ενάντια στην οστεοπόρωση

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

557

Print article Send to a friend Facebook Twitter
 

 

 
Το ασβέστιο, το βασικότερο μέταλλο του οστίτη ιστού, αποτελεί απαραίτητο συστατικό της διατροφής σε όλα τα στάδια της ζωής, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη οστική πυκνότητα κατά τη νεαρή ηλικία, αλλά και να ελαχιστοποιηθούν οι απώλειες οστού κατά την μέση και τρίτη ηλικία.
Η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου, η οποία ποικίλει ανάλογα με την ηλικία, έχει τονιστεί από πλήθος μελετών. Η κυριότερη πηγή ασβεστίου στη διατροφή είναι αναμφισβήτητα τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Τόσο τα πλήρη σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα όσο και τα μερικώς ή πλήρως αποβουτυρωμένα αποτελούν πολύ καλή πηγή ασβεστίου. Βέβαια προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά συστήνονται σε άτομα που κρίνεται αναγκαίο να μειώσουν την πρόσληψη σε κορεσμένα λιπαρά, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις υπερλιπιδαιμίας. 
 
Παρόλο που τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι οι βασικές πηγές ασβεστίου στην διατροφή, ορισμένες φορές η πρόσληψή τους είναι περιορισμένη, είτε λόγω γευστικών προτιμήσεων, πεποιθήσεων (π.χ. σε χορτοφάγους, και ιδιαίτερα σε αυτούς που αποφεύγουν την κατανάλωση όλων των προϊόντων ζωικής προέλευσης, ή σε άτομα που ακολουθούν τις θρησκευτικές νηστείες) ή λόγω δυσανεξίας στην λακτόζη. Η δυσανεξία στην λακτόζη, τον βασικό υδατάνθρακα του γάλακτος, εκδηλώνεται με συμπτώματα διάτασης του εντέρου και διάρροιας και οφείλεται στην αδυναμία του οργανισμού να απορροφήσει την λακτόζη του γάλακτος λόγω της έλλειψης του κατάλληλου ενζύμου για τη διαδικασία.
Στις περιπτώσεις αυτές κρίνεται αναγκαία η εύρεση εναλλακτικών πηγών ασβεστίου προκειμένου να καλυφθούν οι καθημερινές διατροφικές ανάγκες στο συγκεκριμένο μέταλλα. Εκτός από τις συνήθεις εναλλακτικές πηγές ασβεστίου, όπως το μπρόκολο, τα αμύγδαλα, τα όσπρια και τα θαλασσινά, η τεχνολογία τροφίμων πρόσφατα παρουσίασε τους εμπλουτισμένους με ασβέστιο χυμούς φρούτων. Πόσο βιοδιαθέσιμη είναι όμως αυτή η ποσότητα ασβεστίου;
 
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένες μελέτες η βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου σε εμπλουτισμένους χυμούς είναι άμεσα συγκρίσιμη με αυτή του γάλακτος και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το είδος του ασβεστίου που χρησιμοποιείται για τον εμπλουτισμό. Συγκεκριμένα, η βιοδιαθεσιμότητα του ασβεστίου των εμπλουτισμένων χυμών με γαλακτικό ασβέστιο είναι άμεσα συγκρίσιμη σε σχέση με το γάλα και κυμαινόταν από 94,1 έως 96,8% σε σύγκριση με το γάλα. Σε μια ακόμη μελέτη από την και τους συνεργάτες, δημοσιευμένη στο σε ηλικιωμένα άτομα, φάνηκε ότι η χορήγηση εμπλουτισμένου με ασβέστιο χυμού πορτοκάλι είχε παραπλήσια βιοδιαθεσιμότητα με αυτή του αποβουτυρωμένου γάλακτος και των συμπληρωμάτων ασβεστίου.

Εκτός όμως από το ασβέστιο, εξίσου σημαντική για την σκελετική υγεία είναι και η βιταμίνη D . Η βιταμίνη D συμβάλει σημαντικά στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου της διατροφής. Ο οργανισμός μπορεί να προσλάβει βιταμίνη από την διατροφή, αλλά και να την συνθέσει στο δέρμα, όταν εκτεθεί στην ηλιακή ακτινοβολία. Μέχρι πρόσφατα η διαιτητική πρόσληψη βιταμίνης D θεωρείτο σημαντική για ομάδες πληθυσμού που δεν είχαν επαρκή έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία. (π.χ. βρέφη, ηλικιωμένοι). Υπάρχουν όμως ενδείξεις χαμηλών συγκεντρώσεων βιταμίνης σε πληθυσμούς χωρών με αυξημένη ηλιοφάνεια, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D από την διατροφή είναι εξέχουσας σημασίας ακόμη και σε χώρες με αυξημένη ηλιοφάνεια, προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου και η οστική υγεία.  
 
Ο εμπλουτισμός του γάλακτος με βιταμίνη D παρόλο που είναι πολύ αποτελεσματικός, δεν είναι επαρκής σε ομάδες πληθυσμού που δεν καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα. Για το λόγο αυτό, ο εμπλουτισμός τροφίμων πέραν των γαλακτοκομικών προϊόντων δοκιμάστηκε και φάνηκε από τις μελέτες εξίσου ικανοποιητικός. Σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Βοστώνη των ΗΠΑ και δημοσιεύτηκε στο  American Journal of Medical Nutrition, η προσθήκη βιταμίνης D σε χυμό πορτοκάλι συνέβαλλε σημαντικά στην κάλυψη των αναγκών στην συγκεκριμένη βιταμίνη.  ¨Όπως τονίζουν οι συγγραφείς του άρθρου, o εμπλουτισμός των χυμών με βιταμίνη D αποτελεί μια ασφαλή και αποτελεσματική προσέγγιση για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Επίσης τονίζουν ότι ο ταυτόχρονος εμπλουτισμός με ασβέστιο και βιταμίνη σε χυμούς και ροφήματα εξασφαλίζει την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου, εξασφαλίζοντας στον οργανισμό σημαντικά εφόδια για την καλύτερη δυνατή σκελετική υγεία και την προστασία από την οστεοπόρωση.

 

         Διαβάστε περισσότερα   :  Διατροφή & ?σκηση

                                                       Ταξίδια - Εναλλακτικός τουρισμός

 

 

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

557

Print article Send to a friend Facebook Twitter

Δεν συλλέγουμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα εκτός εάν εσείς επιθυμείτε να μας στείλετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (email)
για εγγραφή στο ενημερωτικό μας δελτίο (newsletter)